Mārtiņam Morozam pasaules zelts!



Nedēļas nogalē Berlīnē notikušajā F-4S klases pasaules čempionāta pēdējā posmā, Liepājas ūdens motosporta komandas "UPB Energy" pilots Mārtiņš Morozs nodrošināja pasaules čempiona titulu.

Nelielai atkāpei der pieminēt, ka 12. un 13. augustā Karlskronā, Zviedrijā paredzētais čempionāta ceturtais posms nenotika slikto laika apstākļu dēļ, un to bija iecerēts pārcelt uz šās nedēļas nogali. Mārtiņa Moroza tēvs skaidro, ka F-4S klases pasaulē nav neviena sportista, kas varētu brīvi šķiesties ar naudu. Pat no mūsu pozīcijām raugoties ļoti turīgajiem rietumeiropiešiem vēl viens papildus posms nozīmētu neparaudzētas izmaksas. Liepājniekiem grūtības būtu vēl lielākas, tomēr izdevies atrast sponsorus un līdz ar to arī nepieciešamo finansējumu, tāpēc līdzdalība Dānijas posmā nebūtu izpalikusi. Taču dažas dienas pirms Berlīnes posma Starptautiskā ūdens motosporta federācija nolēma, ka Dānijas posms tiks atcelts, tādējādi pasaules čempionu noskaidrojot trīs sabraukumu summā.

Līdz izšķirošajiem mačiem Mārtiņa kopvērtējuma rēķinā bija 40 punkti un 1. vieta, bet tuvākais sekotājs bija zviedrs Oskars Samuelsons, kur rēķinā 30 punktu. Skaitļojot sacensību iespējamos scenārijus, Morozu ģimene aprēķināja, ka, pie nosacījuma, ja 1. vieta posmā tiek zviedram, liepājniekam uzvarai kopvērtējumā pietiks vismaz ar 5. pozīciju, tāpēc galvenais uzdevums Berlīnes mačos bija veikt visus braucienus neriskējot un neiesaistoties sadursmēs.

Kopumā visu iecerēto izdevās sekmīgi īstenot, lai gan sacensības izvērsās visai nervozas. Iebraukšanas dienā piektdienā bija vasarīgi karsts, taču jau nākošajā dienā gaisa temperatūra kritās, lija lietus un pūta brāzmains vējš. Nelabvēlīgo laika apstākļu dēļ rīkotāji brīdināja, ka visi braucieni varētu tikt saspiesti, bet kvalifikācijā ņemtu vērā treniņbraucienu rezultātus. Ja tā arī būtu noticis, tad Mārtiņam nāktos startēt no 17. pozīcijas19 laivu konkurencē. Lieta tāda, ka pēc trīs apļu veikšanas laiva apstājās, un jau šķita, ka posms līdz ar to ir beidzies, tomēr problēmas ar dzinēju izrādījās nebūtiskas. Par spīti stiprajam vējam kvalifikācija tomēr notika, tomēr tā nebūt neritēja gludi. Vispirms kāds no zviedru pilotiem notrieca divas bojas, un nācās ilgi gaidīt pirms tās atjaunoja vietā. Četrus apļus pēc kvalifikācijas atsākšanās notika avārija, bet pēc vēl viena kvalifikācijas restarta Mārtiņš kvalifikāciju pabeidza 3. vietā, atpaliekot no Aleksandra Šellera un Ivo Egles, kamēr liepājnieka pozīcijas kopvērtējumā teorētiski apdraudēt spējīgie konkurenti bija pirmā desmitnieka beigās. Pēc aizķeršanās startā liepājnieks atkrita uz 4. vietu, tomēr O. Samuelsons joprojām bija aiz muguras, tāpēc Mārtiņš mierīgi aizvadīja braucienu, ceturtais arī finišējot.

Otrajā braucienā stresa bija vairāk. Dažus simtus metrus pēc starta tiesneši pārtrauca braucienu, jo paši esot kļūdījušies. Pēc restarta M. Morozs brauca blakus ar vēl diviem sāncenšiem – Danielu Sparingu un Ivo Egli. Pirms viena no pagriezieniem liepājnieks tālredzīgi samazināja ātrumu, lai pagriezienā cita citai blakus nedotos uzreiz trīs laivas. Par to cik pareizs bija šis lēmums, laikam jau vislabāk liecina tas, ka abi pārējie minētie sportisti līkumā sadūrās, un brauciens tika pārtraukts otro reizi. Pēc vēl viena restarta liepājnieks finišēja trešais, savukārt trešo un ceturto braucienu pabeidza attiecīgi 5. un 6. vietā. Posmā tas Mārtiņam deva 4. vietu, tomēr galvenais, ka O. Samuelsons posmā bija vien devītais, kas liepājniekam ļāva triumfēt šīs klases pasaules čempionāta kopvērtējumā. Vienlaikus šis bija arī Vācijas "ADAC Masters" čempionāta posms, kura vērtējumā liepājniekam 3. vieta posmā.

Itin sekmīgi Ukrainā startēja vēl vairāki "UPB Energy" braucēji. S-550 klases Eiropas čempionātā uz goda pjedestāla kāpa visi trīs mūsu pilsētas komandas pārstāvji. Pirmais bija lietuvietis Edgars Rjabko, bet 2. un 3. vietā ierindojās Pēteris Pelnēns un Arturs Brolītis. Glisseru klasē iespaidīgu avāriju piedzīvoja Māris Vasiļevskis. Pašam braucējam izdevās tikt sveikā ar veselu ādu, bet uz pusēm pārlūzušo laivu ūdenslīdēji no vietējā lieldīķa izvilkuši tikai nākošajā dienā pēc incidenta.

 

Sagatavoja: Andris Sudmalis speciāli LUMSF

02.09.2011